Basisschool de Boschuil staat voor sterk en eigentijds onderwijs voor kinderen in de wijk. In onze cyclus van kwaliteitszorg meten we op verschillende momenten de opbrengsten van ons onderwijs.
Hoe ontwikkelt de school zich ten opzichte van de maatschappelijke opdracht en drie strategische focuspunten van SKPO van 2020-2024: kansrijk onderwijs voor al onze leerlingen (de opdracht), uitdagend en innovatief onderwijs, wereldburgerschap en duurzaamheid (de focuspunten).
We bevragen elk jaar leerlingen, ouders en leerkrachten op een aantal aspecten van onze maatschappelijke opdracht en de drie focuspunten.
Ook onze toetsopbrengsten horen hier natuurlijk bij.
Welbevinden en veiligheid
Het onderdeel Hart- en handen van het IEP LVS (Leerlingvolgsysteem) geeft een beeld van de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling van de leerling ten opzichte van zichzelf. Belangrijke aspecten die terugkomen in het profiel van de leerling zijn het beeld dat de leerling van zichzelf heeft, de manier waarop de leerling daarmee omgaat en de rol die de leerling aanneemt in sociale situaties. Ook het omgaan met, inleven in de gevoelens en de ander wordt in beeld gebracht.
Dit onderdeel wordt bij de groepen 4 t/m 8 afgenomen. Er wordt dan gekeken naar Zelfmanagement, Sociale vaardigheden, Uiting van gevoelens, Beheersing van gevoelen en Empathisch vermogen.
Opvallendheden worden met de betreffende leerlingen besproken.
Vensters PO wordt in de groepen 7 en 8 afgenomen om de sociale veiligheid en het welbevinden te monitoren. De resultaten hiervan worden met de Onderwijsinspectie gedeeld.
Monitoring Sociale veiligheid Vensters PO groep 7 en 8 | |
Indicator | Score 1-10 |
Welbevinden Vinden de kinderen het fijn in de groep en klas? |
7,1 |
Ervaren sociale veiligheid Voelen de kinderen zich veilig? |
7,9 |
Aantasting van sociale veiligheid Hoe hoger het cijfer wil zeggen de kinderen zich veilig voelen en weinig aangetast voelen in hun sociale veiligheid |
8,6 |
Tussenopbrengsten 2023-2024
Onze tussenopbrengsten meten we vanaf dit schooljaar met het leerlingvolgsysteem (LVS) van IEP (Inzicht Eigen Profiel).
Met deze toetsen bekijken we in hoeverre de leerling de leerdoelen beheerst waar we afgelopen maanden aan hebben gewerkt. We willen weten wat ze al kunnen en wat ze nog moeten leren. Als we weten welke leerdoelen ze al beheersen, weten we ook waar we de komende maanden met elkaar aan kunnen werken. Dit is de reden waarom we de afnamemomenten van de toetsen (hoofd) in november en april hebben gepland.
In onderstaande tabel ziet u hoe alle leerlingen van de school over verschillende leerjaren scoren, qua resultaat en groei. Het getal geeft de gemiddelde ontwikkelscore van het leerjaar weer. De achtergrondkleur bij het getal geeft aan of de meeste leerlingen van het leerjaar onder of boven de norm zitten en of de meeste leerlingen van de groep een boven- of ondergemiddelde groei hebben doorgemaakt (zie legenda).
Voor de norm is uitgegaan van de ontwikkellijn 1S/2F (zie voor uitleg hoofdstuk 3.4) en de schoolweging.
Doorstroomtoets groep 8
In 2021/2022 zijn we overgegaan op de IEP eindtoets.
Vanaf schooljaar 2023/2024 is de eindtoets veranderd in de doorstroomtoets. Deze wordt in februari i.p.v. in april afgenomen.
De IEP Doorstroomtoets is zo samengesteld dat alle leerlingen worden uitgedaagd om te laten zien hoe vaardig zij zijn op het gebied van taal en rekenen.
De norm voor de doorstroomtoets wordt door de inspectie bepaald voor iedere schoolgroep. Er wordt gewerkt met een onderwijsresultatenmodel, waarbij rekening gehouden wordt met de schoolweging. Die wordt door het CBS berekend, waarbij het een gemiddelde van drie leerjaren is en daarin worden verschillende factoren meegenomen, zoals opleidingsniveau van ouders, opleidingsniveau van alle moeders op school, schuldsanering en meer.
De schoolweging wordt uitgedrukt in een getal tussen 20 en 40. Hoe lager de weging, hoe minder complex de leerlingpopulatie is en hoe hoger de verwachte opbrengsten zijn. De Boschuil heeft een schoolweging met een 3-jaars gemiddelde van 27,5. Dit betekent dat er in het algemeen een meer stimulerende thuisomgeving is.
De Inspectie van het Onderwijs kijkt naar de signaleringswaarden. De signaleringswaarde is het minimale percentage leerlingen dat (gezien de schoolweging) het niveau moet kunnen halen dat past bij de school. Het gaat om het niveau van lezen/taalverzorging (2F) en rekenen (1S).
Referentieniveaus
De referentieniveaus zijn beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs. Voor het basisonderwijs geldt:
Het basisniveau 1F is het niveau voor taal, (begrijpend) lezen en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal en (begrijpend) lezen is dat het 2F-niveau en voor rekenen is dat het 1S-niveau.
In onderstaande tabel ziet u de percentages behaald op de referentieniveaus van de Boschuil.
Schooljaar | School-weging | School-spreiding | Signa-lerings-waarde 1F | Behaal-de ≥ 1F | Signa-lerings-waarde 1S/2F | Behaal-de ≥ 1S/2F |
22/23 | 27,74 | 6,7 | 85% | 97,1% | 52,1% | 78,2% |
22/23 | 27,39 | 6,5 | 85% | 98,7% | 52,1% | 75,0% |
21/22 | 27,39 | 6,5 | 85% | 98,0% | 52,1% | 65,9% |
Gemiddelde berekend over laatste drie schooljaren:
De behaalde score geeft aan hoeveel procent van de leerlingen dat niveau daadwerkelijk heeft behaald. (in groen het gemiddelde van alle SKPO-scholen)
Schoolverlaters
Aan het eind van het schooljaar 2023-2024 hebben 82 leerlingen uit leerjaar 8 onze school verlaten. De meeste van onze schoolverlaters gaan naar een van de volgende scholen: Het Stedelijk College, Frits Philips Lyceum- mavo, Lorentz Casimir Lyceum, Sint Lucas en De Rooi Pannen. 70,7 % van onze leerlingen stroomt uit naar HAVO en/of VWO. Het verwijzingspercentage is passend bij de leerlingpopulatie van deze groepen 8 en de instroom van de Boschuil in het algemeen.
In het overzicht ziet u naar welk schooltype onze leerlingen uitstromen.
In 2023/2024: pro 1,2%, vmbo-b 2,4%, vmbo-b/k 2,4%, vmbo-k 1,2%, vmbo-k/t 6,1%, vmbo-t 4,9%, vmbo-t/havo 11%, havo 13,4%, havo/vwo 17,1 % en vwo 40,2%.